Como e porque investigar o livro didático para o ensino de artes visuais - DOI 10.5216/vis.v6i1eI2.18084
DOI:
https://doi.org/10.5216/vis.v6i1ei2.18084Abstract
Este trabalho apresenta a trajetória construída para a realização de uma análise dialogada/pesquisa cujo objeto é o livro didático (LD) de artes visuais. Com o intuito de levantar questões sobre as formas como o conhecimento (texto e imagem) em arte é apresentado, organizado e seqüenciado neste suporte educacional, este estudo se debruça sobre percepções, interpretações e reações dos alunos ao livro didático. O livro didático é, assim, entendido como um artefato cultural que delimita e transfigura nossas relações com o mundo simbólico e cultural. Após breve discussão sobre questões conceituais e características do livro didático, apresentamos e discutimos alguns procedimentos desenvolvidos no processo desta pesquisa visando descrever e analisar as interações dos alunos com o LD.
Palavras-chave: Livro didático, artes visuais, pesquisa dialogada
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.