ENSINO INTERCULTURAL DE INGLÊS COMO PRÁTICA DE RECONHECIMENTO E RESPEITO ÀS DIFERENÇAS

Autores

  • Letticia Vieira de Melo Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v12i1.36268

Resumo

RESUMO Nós somos seres culturais e interculturais e construímos nossa cultura individual e coletiva à partir das interações que vivenciamos ao longo de nossa vida. Nosso meio de interação mais poderoso são as línguas. É por meio delas que nos comunicamos e que chegam até nós discursos impregnados de cultura (valores, ideologias, costumes). Também é por meio das línguas que interagimos com sujeitos das mais diversas redes sociais e grupos culturais. E a sala de aula de inglês é um lugar de constantes encontros interculturais: pessoas de origem diferentes estudando uma língua também de origem diferente. Por isso, se faz necessário discussões sobre cultura na sala de aula e sobre um ensino intercultural de inglês. É isso que este artigo tenta discutir: o que é cultura, o que é interculturalidade e o que seria um ensino intercultural de inglês a partir dos textos de Corbett (2003), Hall (2012), Spencer-Oatey (2012), Spencer-Oatey e Franklin (2009) e Risager (2006) e como o ensino intercultural pode levar à atitudes de respeito às diferenças.

Palavras-chave: Cultura; Interculturalidade e Ensino de inglês.

ABSTRACT We are cultural and intercultural beings and build our individual and collective culture from the interactions we experience throughout our lives. Our most powerful means of interaction are languages. They are the way we use to communicate and through them come to us speeches impregnated with culture (values, ideologies, customs). It is also through language that we interact with individuals from different social and cultural groups networks. And the English classroom is a place of constant intercultural encounters: people of different origin studying a language also of different origin. Therefore, discussions are necessary about culture in the classroom and about intercultural teaching English. That is what this article attempts to discuss: what is culture, what is intercultural and what would be an intercultural teaching English from Corbett texts (2003), Hall (2012), Spencer-Oatey (2012), Spencer-Oatey and Franklin (2009) and Risager (2006) and how intercultural education can lead to attitudes of respect for differences.

Key-words: Culture, Interculture, English teaching.

 


 

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

CHINA, A. P. Z. As metodologias de ensino de língua inglesa no Brasil. In: A trajetória do ensino de inglês como língua estrangeira no Brasil: considerações sobre metodologias, legislação e formação de professores. 109f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro Universitário Moura Lacerda, Ribeirão Preto, São Paulo, 2008. p. 48-55.

CORBETT, J. An intercultural approach to English language teaching. Clevedon: Multilingual Matters Ltd., 2003.

HALL, J. K. The sociocultural world of learners. In: HALL, J. K. Teaching and researching language and cultures. Harlow: Pearson Education, 2012, p. 71-87.

___. Language and culture fo the classroom. In: HALL, J. K. Teaching and researching language and cultures. Harlow: Pearson Education, 2012, p. 88-109.

___. Language and culture as curricular content. In: HALL, J. K. Teaching and researching language and cultures. Harlow: Pearson Education, 2012, p. 110-132.

RISAGER, K. Language and culture: global flows and local complexity. Clevedon: Multilingual Matters Ltd, 2006.

SPENCER-OATEY, H.; FRANKLIN, P. Unpacking culture. In: SPENCER-OATEY, H.; FRANKLIN, P. Intercultural interaction: a multidisciplinary approach to intercultural communication. New York: Palgrave MacMillan, 2009, p. 13-49.

___. Intercultural interaction competence (ICIC). In: SPENCER-OATEY, H.; FRANKLIN, P. Intercultural interaction: a multidisciplinary approach to intercultural communication. New York: Palgrave MacMillan, 2009, p. 50-79.

___. Intercultural interaction competence (ICIC). In: SPENCER-OATEY, H.; FRANKLIN, P. Intercultural interaction: a multidisciplinary approach to intercultural communication. New York: Palgrave MacMillan, 2009, p. 13-49.

___. What is culture? A compilation of quotations. GlobalPAD Core Concepts.(2012b).

Downloads

Publicado

2016-02-04

Como Citar

MELO, L. V. de. ENSINO INTERCULTURAL DE INGLÊS COMO PRÁTICA DE RECONHECIMENTO E RESPEITO ÀS DIFERENÇAS. Itinerarius Reflectionis, Goiânia, v. 12, n. 1, 2016. DOI: 10.5216/rir.v12i1.36268. Disponível em: https://revistas.ufg.br/rir/article/view/36268. Acesso em: 7 ago. 2022.

Edição

Seção

Elicpibid - 2º Encontro de Licenciaturas do Sudoeste Goiano