Desvios do espetáculo autobiográfico Revele!

Authors

  • João Sanches Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia, Brasil, joaoright@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/ac.v8i1.72495

Abstract

The article discusses the main deviation strategies of the autobiographical show Revele!, staged in Salvador in 2018 and 2019. The theoretical perspective of the work is based on the notions of crisis of drama and deviation, formulated respectively by Peter Szondi and by Jean- Pierre Sarrazac, in conjunction with expanded notions of dramaturgy such as those proposed by theorists José Sanchez and Joseph Danan. The study also dialogues with the work of other artists and theorists such as Fernando Kinas, Patrice Pavis and Erika Fischer-Lichte. The text presents an analysis of the main aspects of the montage that differ from traditional poetics, or from the majority aesthetic conceptions, and which are recurrent in contemporary theater, particularly in the scenic forms known as conference-play, or conference-spectacle. The deviations identified in the study indicate as the main strategies of these forms the direct enunciation to the audience, the monodramatic discourse and the attempts to emerge the real on the scene.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARSANELLI, Maria Luisa. Peças usam tom de palestra na disputa pela atenção do público. Folha de S. Paulo, 2018. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/ilustrissima/2018/10/pecas-usam-tom-de-palestra-na-disputa-pela-atencao-do-publico.shtml>. Acesso em: 26 jul. 2021.

DANAN, Joseph. O que é a dramaturgia? [S.l.]: Editora Licorne, 2012.

FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

FERNANDES, Silvia. Experiências do real no teatro. Revista Sala Preta, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 03-13, 2013.

FISHER-LICHTE, Erika. Estética do performativo. Lisboa: Orfeu Negro, 2019.

FISHER-LICHTE, Erika. Realidade e ficção no teatro contemporâneo. Revista Sala Preta, v. 13, n. 2, p. 14-32, 2013. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/69073/71517>. Acesso em: 26 jul. 2021.

HEULOT, Françoise; LOSCO, Mireille. Relato de vida. In: SARRAZAC, Jean-Pierre et al. (Org.). Léxico do drama moderno e contemporâneo. Trad. André Telles. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

KINAS, Fernando. Carta Aberta: uma peça conferência, numa cidade em repouso, para um banquete público. Revista Sala Preta, São Paulo, v. 5, p. 209-214, 2005. Disponível em: < https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/download/57280/60262/72682>. Acesso em: 26 jul. 2021.

KUNTZ, Hélène. Retrospecção. In: SARRAZAC, Jean-Pierre et al. (Org.). Léxico do drama moderno e contemporâneo. Trad. André Telles. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

LEITE, Janaína Fontes. Autoescrituras performativas: do diário à cena. São Paulo: Perspectiva: Fapesp, 2017.

NORONHA, Jovita Maria Gerheim et al (Org.). Ensaios sobre a autoficção. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

PAVIS, Patrice. Dicionário da performance e do teatro contemporâneo. São Paulo: Perspectiva, 2017.

RAMOS, Luiz Fernando. Mimesis performativa: a margem de invenção possível. São Paulo: Annablume, 2015.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

SÁNCHEZ, José A. Dramaturgia en el campo expandido. In: Repensar la dramaturgia. BELLISCO, Manuel; JOSÉ CIFUENTES, María; ÉCIJA, Amparo (Ed.). Murcia: CENDEAC, 2011. p. 19-37.

SARRAZAC, Jean-Pierre et al. (Org.). Léxico do drama moderno e contemporâneo. Trad. André Telles. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

SARRAZAC, Jean-Pierre. Poética do drama moderno: de Ibsen a Koltès. 1. ed. Trad. Newton Cunha, Jacó Guinsburg, Sonia Azevedo. São Paulo: Perspectiva, 2017.

__________. O futuro do drama: escritas dramáticas contemporâneas. Porto: Campos das Letras, 2002.

__________. Sobre a fábula e o desvio. Rio de Janeiro: 7Letras: Teatro do Pequeno Gesto, 2013.

SZONDI, Peter. Teoria do drama moderno (1880-1950). 2. ed. Trad. Raquel Imanishi Rodrigues. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

Published

2022-10-27

How to Cite

SANCHES, J. Desvios do espetáculo autobiográfico Revele! . Art on Stage Journal, Goiânia, v. 8, n. 1, 2022. DOI: 10.5216/ac.v8i1.72495. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/72495. Acesso em: 27 sep. 2024.